Silman Mansour is one of the most recognized Palestinian artists working today. He studied fine arts at Bezalel Art Academy in Jerusalem, and his work centers around the Palestinian identity (through cultural symbols) and the Palestine struggle.
Following the Israeli occupation of the West Bank and Gaza, many Palestinians lost their homes and land, becoming permanently displaced. Mansour’s work is a response to the Israeli occupation of Palestinian land, and a visual expression of the concept of Sumud (steadfastness), the continuing endurance of the struggle despite hardship.
At the front of the painting we see three central figures, two men and a woman, in traditional Palestinian dress with their hands tied behind their backs. Standing still and strong, they look above them at an abstract image of a shimmering dove, symbolizing peace and hope. The dove hovers above the the central figure, a woman in traditional Palestinian embroidery. The figure of a Palestinian woman is symbolic as the mother figure of Palestine, giving birth and protection to the Palestinian people.
Behind them, in the top third of the painting we see an older couple in traditional dress fleeing military tanks and bulldozers tearing down their traditional houses, people forced into labor, heading towards the back where plain modern buildings are being erected. Two figures, one with covered eyes and the other with their mouth covered with a piece of cloth, standing in front of a cluster of tents that represent the refugee camps.
Contributor: Abdulrahman Alkubaisi
سيلمان منصور هو أحد أشهر الفنانين الفلسطينيين العاملين اليوم. درس الفنون الجميلة في أكاديمية بتسلئيل للفنون في القدس، وتتركز أعماله حول الهوية الفلسطينية (من خلال الرموز الثقافية) والنضال الفلسطيني.
في أعقاب الاحتلال الإسرائيلي للضفة الغربية وقطاع غزة، فقد العديد من الفلسطينيين منازلهم وأراضيهم وأصبحوا مشردين بشكل دائم. عمل منصور هو رد على الاحتلال الإسرائيلي للأرض الفلسطينية، وتعبير مرئي لمفهوم الصمود.
في مقدمة اللوحة نرى ثلاث شخصيات مركزية، رجلان وامرأة، يرتدون الزي الفلسطيني التقليدي وأيديهم مقيدة خلف ظهورهم. يقفون ساكنين وقويين وينظرون فوقهم إلى صورة مجردة لحمامة متلألئة ترمز إلى السلام والأمل. تحوم الحمامة فوق الشخصية المركزية التي هي امرأة ترتدي التطريز الفلسطيني التقليدي. إن شخصية المرأة الفلسطينية هي شخصية رمزية باعتبارها أم فلسطين إذ هي التي تلد وتحمي الشعب الفلسطيني.
خلفهم وفي الثلث العلوي من اللوحة، نرى زوجين مسنين يرتديان الزي التقليدي يفرون من الدبابات العسكرية والجرافات الهادمة لمنازلهم التقليدية والأشخاص وهم يجبرون على العمل، متجهون نحو الخلف حيث يتم تشييد المباني الحديثة البسيطة. يوجد ايضاً شخصان، أحدهما بعيون مغطاة والآخر بفم مغطى بقطعة قماش، يقفان أمام مجموعة من الخيام التي تمثل مخيمات اللاجئين.