An artist, writer, and poet, Kadhim Hayder is a prominent figure in Iraq’s modernist movement. After graduating from Baghdad's Institute of Fine Arts in 1957, Hayder studied theatre design and graphics at London’s Royal College of Arts. He was involved in a number of artists’ groups during the 1950s and 1960s. Based on a poem the artist wrote in 1965, the Epic Martyr references the Battle of Karbala, which resulted in the death of the prophet’s grandson, Hussein ibn Ali; one of the most significant battles in the history of Shia Muslims, and commemorated annually through public mourning rituals. Painted with oil on canvas, Hayder mixes elements of figurative and abstract art, this mixture serves his purpose of combining poetry, myth and metaphor. Hayder’s Martyrs Epic painting is a re-enactments of the Battle of Karbala. We see groups of horses reduced to their basic shapes, rounded and often lacking even the detail of eyes. Their horsemen are clustered throughout the painting in an obvious state of pain and horror. In a scene full of chaos and grief, the horsemen raise their weapons (swords and spears) in the air, while a group of horses weep, some raising their heads in the air like howling wolves, in a turbulent landscape filled with bold angry brushstrokes of warm, angry colors. Near seven-o-clock on the painting, a mythical winged creature lays motionless with its face on the ground, away from the other figures in the painting. Although the work references a moment of martyrdom, and a significant turning point in islamic history, Hayder’s painting also serves as an allegory for the aftermath of the political unrest in Iraq following the 1963 coup, overthrowing The Arab Socialist Ba'ath Party.
يعتبر الفنان والكاتب والشاعر كاظم حيدر شخصية بارزة في حركة الحداثة في العراق. بعد تخرجه من معهد الفنون الجميلة في بغداد عام 1957، درس حيدر تصميم المسرح والرسومات في الكلية الملكية للفنون بلندن. شارك في عدد من مجموعات الفنانين خلال الخمسينيات والستينيات. استناداً إلى قصيدة كتبها الفنان عام 1965، تشير ملحمة الشهيد إلى معركة كربلاء التي أسفرت عن مقتل حفيد النبي الحسين بن علي، أحد أهم المعارك في تاريخ المسلمين الشيعة التي تحيى ذكراها سنويًا من خلال طقوس الحداد العامة. يمزج حيدر بالزيت على قماش بين عناصر الفن التصويري والتجريدي، ويخدم هذا المزيج غرضه في الجمع بين الشعر والأسطورة والمجاز. لوحة حيدر ملحمة الشهيد هي إعادة تمثيل لمعركة كربلاء. نرى مجموعات من الخيول مقلصة إلى أشكالها الأساسية، مدورة وغالبًا ما تفتقر حتى إلى تفاصيل العيون. يتجمع فرسانهم في جميع أنحاء اللوحة في حالة واضحة من الألم والرعب. في مشهد مليء بالفوضى والحزن، يرفع الفرسان أسلحتهم (سيوفًا ورماحًا) في الهواء، بينما تبكي مجموعة من الخيول، بعضها ترفع رؤوسها في الهواء كذئاب تعوي، في مشهد مضطرب مليء بضربات الفرشاة الغاضبة الجريئة من الألوان الدافئة والغاضبة. بالقرب من الجانب الايسر السفلي للوحة، ينبسط مخلوق أسطوري مجنح ثابت ووجهه على الأرض، بعيدًا عن الأشكال الأخرى في اللوحة. على الرغم من أن العمل يشير إلى لحظة استشهاد ونقطة تحول مهمة في التاريخ الإسلامي، فإن لوحة حيدر تعمل أيضًا كرمز لاثر الاضطرابات السياسية في العراق بعد انقلاب عام 1963، الذي أسقط حزب البعث العربي الاشتراكي.