The artist, Jassim Al Zaini, was a pioneer in Qatar’s art scene. He graduated from the Academy of Fine Art in Baghdad in 1968, and was one of the first Qatari artists to travel abroad for academic art training. Much of his work documented the social and economical changes in Qatar during the 1950s and 60s. Zaini’s work is a reflection of a significant era in the history of Qatar as his art captures the changes brought by the exploitation of oil and the formation of a nation state from the 1950s to the 1970s, a period that witnessed rapid social, cultural and economic transformation, which Zaini attempts to document and respond to in his images. This painting tells a story of a boy whose button fell off and his friend’s sister offered to sew back on. The work uses thick layers of paint on a board, the textures developed in a way that evokes that of walls in traditional gulf architecture. In Features from Qatar, Zaini depicts two stylized figures — a boy and a girl — wearing traditional dress. The young man is reclined, and his body extends horizontally from the one side of the painting to the other where his knees bend, forming a pyramidal hump, as if it were the hump of a camel. In the center of the painting, the girl, dressed in a dark ornamental headdress, pulls back his light-colored thobe with a button — an actual button, glued to the board — in her hand, and a threaded needle, poised above the man’s abdomen, in the other. Even with the figures’ physical proximity, their gazes do not meet. The young man’s face is averted in an expression of shyness or fear. In Features from Qatar, Zaini examines the connection between a male and a female figure wearing traditional Qatari clothes, signifying a traditional conservative society pertaining to certain customs and values, such as the taboo of mixing with opposite genders. It is a poignant reflection on social relationships and affection painted during a time before the significant social and economic change Qatar underwent during the 1950s and 1960s after the discovery of oil.
كان الفنان جاسم الزيني من رواد المشهد الفني في قطر. تخرج من أكاديمية الفنون الجميلة في بغداد عام 1968، وكان من أوائل الفنانين القطريين الذين سافروا للخارج للتدريب الفني الأكاديمي. وثق الكثير من أعماله التغيرات الاجتماعية والاقتصادية في قطر خلال الخمسينيات والستينيات. يعكس عمل الزيني حقبة مهمة في تاريخ قطر، حيث يجسد فنه التغييرات التي أحدثها النفط وتشكيل دولة قومية من الخمسينيات إلى السبعينيات، وهي فترة شهدت تطور اجتماعيًا وثقافيًا واقتصاديًا سريعًا، التحول الذي يحاول الزيني توثيقه والرد عليه في صوره. تحكي هذه اللوحة قصة صبي سقط زره وعرضت عليه صديقة أخته خياطته مرة أخرى. يستخدم العمل طبقات سميكة من الطلاء على الوح، وطورت الأنسجة بطريقة تستحضر تلك الموجودة في الجدران في العمارة الخليجية التقليدية. في ملامح من قطر، يصور الزيني شخصيتين - صبي وفتاة - ترتديان الزي التقليدي. ينحني الشاب، ويمتد جسده أفقيًا من جانب اللوحة إلى الجانب الآخر حيث تنثني ركبتيه، وتشكل سنامًا هرميًا كأنها سنام جمل. في وسط اللوحة، توجد الفتاة المرتدية لغطاء رأس مزخرفًا داكنًا، وهي تسحب ثوبه ذو اللون الفاتح مع زر - زر حقيقي مثبت على الوح - في يدها، وإبرة ملولبة فوق بطن الرجل في الآخرى. حتى مع التقارب الجسدي بين الشخصيات، فإن نظراتهم لا تلتقي. الشاب مشيح بوجهه تعبيرا عن الخجل أو الخوف. في ملامح من قطر، يفحص الزيني العلاقة بين الذكر والانثى وهم يرتدون ملابس قطرية تقليدية، مما يدل على مجتمع محافظ تقليدي يتعلق بعادات وقيم معينة، مثل تحريم الاختلاط مع الجنسين. إنه انعكاس مؤثر للعلاقات الاجتماعية والعاطفة تم رسمه خلال فترة ما قبل التغيير الاجتماعي والاقتصادي الكبير الذي مرت به قطر خلال الخمسينيات والستينيات بعد اكتشاف النفط.