This monumental sculpture is by Iraqi painter and sculptor, Ismail Fattah (1934 Basra – 2004 Baghdad). He studied under Iraqi modernist, Jewad Selim at the Academy of Fine Arts in Baghdad and later continued his training in sculpture at the Academy of Fine Arts, Rome, 1964 returning to Baghdad one year later. Fattah believes that the public, large-scale style of sculpture originates from the ancient civilisations of West Asia and Egypt often referred to as the Fertile Crescent. Drawing his inspiration from appreciation of Mesopotamia and Islamic heritage, Fattah glorifies his motherland, which he had to leave because of the Gulf War. The guardians suggest his fear of cultural heritage destruction from political instability. He was welcomed in Qatar as an artist in residency at Madinat Khalifa. Fattah developed the concept of this sculpture in 2001 while still living in Doha but passed away in 2004 before completing it. Ali Nouri finished the work in 2010.
هذا النحت الضخم للرسام والنحات العراقي إسماعيل فتاح (1934 البصرة - 2004 بغداد). درس تحت الفنان المعاصر العراقي جواد سليم في أكاديمية الفنون الجميلة في بغداد ثم تابع تدريبه في النحت في أكاديمية الفنون الجميلة في روما عام 1964 وعاد إلى بغداد بعد عام. يعتقد فتاح أن أسلوب النحت العام واسع النطاق ينشأ من الحضارات القديمة لغرب آسيا ومصر التي يشار إليها غالبًا باسم الهلال الخصيب. مستمدًا إلهامه من تقدير بلاد ما بين النهرين والتراث الإسلامي، يمجد فتاح وطنه الأم، الذي اضطر إلى مغادرته بسبب حرب الخليج. يشير الأوصياء إلى خوفه من دمارالتراث الثقافي بسبب عدم الاستقرار السياسي. تم الترحيب به في قطر كفنان مقيم في مدينة خليفة. طور فتاح مفهوم هذا التمثال في عام 2001 بينما كان لا يزال يعيش في الدوحة لكنه توفي عام 2004 قبل إكماله. أنهى علي نوري العمل عام 2010.