Jassim Al Zaini was a pioneer in Qatar’s art scene. One of the first Qatari artists to travel abroad for academic art training, much of his work documented the social and economical changes in Qatar during the 1950s and 60s.
Zaini’s work is a reflection of a significant era in the history of Qatar as his art captures the changes brought by the exploitation of oil and the formation of a nation state from the 1950s to the 1970s, a period that witnessed a rapid social, cultural and economic transformation, which Zaini attempts to document and respond to in images.
The work is from oil on panel, long, rectangular and horizontal. It shows a series of images that are clearly meant to be read as a timeline, from right to left.
Starting from the right of the painting we see a pearl diver, who raises a vessel made of interwoven threads that divers used to hang on their necks to collect oysters and shells. Next to the diver, a shark swims, symbolizing the dangers that were faced.
Above the diver, at the top near the frame, his family stands waiting for days, or even weeks. His wife puts her hand on her cheek, while her children surround her in an expression of anxiety, as he may not return from his trip. In the center left of the composition a fisherman pulls out his net full of fish.
We notice that the sea takes a large part of the painting, and this is because the pearl, fish trade and sea trade were the basis of the economy in Qatar before the discovery of oil and gas.
In the center of the painting, a young man stands proudly next to the oil platform, carrying a certificate, ready to contribute to the development of his country.
On the far left, two men are shown working side by side. Above them a window appears in which the traditional architecture and the modern are mixed. Two palm trees appear as a symbol of abundance next to a minaret. An ancient castle appears alongside a group of buildings surrounded by the smoke of many factories. Through his artistic expression, Zaini wanted to narrate the journey of Qatar and its renaissance in this work. By mixing elements of the past with modern life, Zaini emphasizes Qatar’s strong cultural and heritage identity, where the past meets the present in construction.
جاسم الزيني كان رائدا في المشهد الفني في قطر. يعد من أوائل الفنانين القطريين الذين سافروا إلى الخارج للتدريب الفني الأكاديمي، وقد وثق الكثير من أعماله التغيرات الاجتماعية والاقتصادية في قطر خلال الخمسينيات والستينيات.
يعكس عمل الزيني حقبة مهمة في تاريخ قطر، حيث يجسد فنه التغيرات التي أحدثها النفط وتشكيل دولة قومية من الخمسينيات إلى السبعينيات، وهي الفترة التي شهدت تطورات اجتماعية وثقافية واقتصادية متسارعة حاول الزيني توثيقها والاستجابة عليها بالصور.
العمل من زيت على لوح طويل مستطيل وأفقي يعرض سلسلة من الصور التي من الواضح أنه من المفترض قراءتها كجدول زمني من اليمين إلى اليسار.
بدءًا من يمين اللوحة نرى غواص لؤلؤ يرفع إناءً مصنوعًا من خيوط متشابكة كان الغواصون يعلقونها على أعناقهم لجمع المحار والأصداف. بجانب الغواص تسبح سمكة قرش ترمز إلى الأخطار التي تم مواجهتها.
فوق الغواص، في الجزء العلوي بالقرب من الإطار، تقف أسرته في انتظاره لمدة ايام أو حتى أسابيع. تضع زوجته يدها على خدها فيما يحيط بها أطفالها تعبيراً عن القلق إذ قد لا يعود من رحلته. في منتصف يسار التكوين يسحب صياد شبكته المليئة بالسمك.
نلاحظ أن البحر يأخذ جزءًا كبيرًا من اللوحة، وذلك لأن تجارة اللؤلؤ وتجارة الأسماك والتجارة البحرية كانت أساس الاقتصاد في قطر قبل اكتشاف النفط والغاز.
في وسط اللوحة، يقف شاب بفخر بجانب المنصة النفطية حاملاً شهادة، جاهزاً للمساهمة في تنمية بلاده.
في أقصى اليسار، يظهر رجلان يعملان جنبًا إلى جنب. تظهر فوقهما نافذة تختلط فيها العمارة التقليدية بالحديثة. تظهر شجرتا نخيل كرمز للوفرة بجانب المئذنة. تظهر قلعة عتيقة إلى جانب مجموعة من المباني محاطة بدخان العديد من المصانع.
أراد الزيني من خلال تعبيره الفني أن يروي رحلة قطر ونهضتها في هذا العمل. من خلال مزج عناصر الماضي مع الحياة العصرية، يؤكد الزيني على الهوية الثقافية والتراثية القوية لقطر، حيث يلتقي الماضي بالحاضر في البناء.