Faisal Laibi studied at the Institute of Fine Arts, Baghdad, in 1967. He went on to earn diplomas from the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts and the University of Sorbonne in Paris, graduating from the Sorbonne in 1981. Laibi is an important figure in modern Iraqi art, much of his work is strongly inspired by folklore and folk heritage of Iraq. A woman dressed in a chador (a black garment worn by Iranian and Iraqi women) fills the bottom left (7-9 o clock on the painting), bending over to the extent that she is bowing down to the man on the right as she removes his shoes with an expressionless look of and very simply painted eyes that hint at defeat. As for the man, he sits on a plain wooden chair but the excessive pride on his face gives us the impression that he is sitting on a throne, as he stares confidently directly at us with his well-groomed moustache and small double-chin. This painting presents an overt commentary on traditional gender relationships. In the painting, the woman's bent over posture seems to be a sign of weakness and humiliation, while the man looks as if he’s strong and has the power and authority in their relationship.
درس فيصل لعيبي في معهد الفنون الجميلة في بغداد عام 1967. وحصل على دبلومات من المدرسة الوطنية العليا للفنون الجميلة وجامعة السوربون في باريس وتخرج من جامعة السوربون عام 1981. يعتبر لعيبي شخصية مهمة في الفن العراقي الحديث، والكثير من أعماله مستوحاة بقوة من التراث الشعبي والأساطير الشعبية العراقية. امرأة ترتدي الشادور (لباس أسود ترتديه النساء الإيرانيات والعراقيات) تملأ الجانب الايسر السفلي، تنحني لدرجة أنها تركع للرجل على اليمين وهي تزيل حذائه بوجه خالي من التعابير وبعينان ملونتان بشكل مبسط جداً بها لمحة من الهزيمة. أما الرجل، فهو يجلس على كرسي خشبي عادي، لكن الفخر المفرط على وجهه يعطينا الانطباع بأنه جالس على عرش، وهو يحدق بنا مباشرة بشاربه المرتب وذقنه الصغيرة المزدوجة. تقدم هذه اللوحة تعليقًا صريحًا على العلاقات التقليدية بين الجنسين. في اللوحة، يبدو وكأن انحناء المرأة علامة على الضعف والإذلال، بينما يبدو الرجل وكأنه قوي ولديه السلطة التامة والقوة في علاقتهما.