Gerban Tarazi, was a Lebanese artist, who was born in 1944 and died in 2010. Tarazi was widely known as being at the forefront of Arab artists working with geometry, and he was known for his vibrant and vivid use of color as well as the incorporation of geometric abstraction with oriental identity in his works. Tarazi used acrylic on wood in the above artworks, using shades of pink to emphasize the movement of these abstracted geometric shapes, this type of technique gives the artwork a sense of 3D as well as motion. He also used blue and yellow lines to separate each shape, giving the artwork a mosaic sensation where each part looks like one tile stuck to the other. However, Tarazi chose a different movement direction in all these art works. The first artwork, for example, focuses on the middle horizontal line on which the shapes are perfectly attached to each other, whereas the above and lower lines each shape follows a different direction, making them look detached. The second piece of artwork has a great sense of rhythm because all the shapes are aligned nicely from the top right to the bottom left, giving it a sense of motion as if these shapes are moving downwards. Furthermore, in the third artwork, Tarazi employs the centered format. Although the focus is on the center point of the artwork, Tarazi did not only focus on the middle line as he did in the first artwork, but he used all of these shapes to be in the same direction moving towards the middle, making it look like one big abstracted geometrical shape. In addition, unlike the previous work, in the fourth and last artwork Tarazi did not select a specific focal point in this work, instead allowing each shape to face in a different direction at random.
كان جربان ترزي فنان لبناني ولد في عام 1944 وتوفي عام 2010. عُرف ترزي على نطاق واسع بكونه في طليعة الفنانين العرب الذين يستعينون بالهندسة في اعمالهم الفنية، وكان معروفًا باستخدامه للألوان الزاهية بالإضافة إلى دمج التجريد الهندسي مع الهوية الشرقية في أعماله. استخدم ترزي في الأعمال الفنية أعلاه الأكريليك على الخشب وتقنية تمنح العمل الفني إحساس بثلاثية الأبعاد والحركة عن طريق التأكيد على حركة الأشكال الهندسية المجردة بظلال من اللون الوردي. استخدم أيضًا خطوطًا زرقاء وصفراء لفصل كل شكل، مما أعطى العمل الفني إحساسًا بالفسيفساء حيث يبدو كل جزء وكأنه بلاطة واحدة ملتصقة بالآخرى. ومع ذلك، اختار ترزي اتجاهًا مختلفًا للحركة في كل هذه الأعمال الفنية. يركز العمل الفني الأول على سبيل المثال على الخط الأفقي الأوسط الذي ترتبط به الأشكال تمامًا مع بعضها البعض، بينما يتبع كل شكل من الخطوط العلوية والسفلية اتجاهًا مختلفًا، مما يجعلها تبدو منفصلة. القطعة الثانية من العمل الفني لها إحساس كبير بالإيقاع لأن جميع الأشكال محاذاة بشكل جيد من أعلى اليمين إلى أسفل اليسار، مما يمنحها إحساسًا بالحركة إلى الأسفل. علاوة على ذلك، في العمل الفني الثالث، يستخدم ترزي التنسيق المركزي. وعلى الرغم من أن التركيز ينصب على النقطة المركزية للعمل الفني، إلا أن ترزي لم يركز فقط على الخط الأوسط كما فعل في العمل الفني الأول، ولكنه استخدم كل هذه الأشكال لتكون في نفس الاتجاه كي تبدو متحركة نحو الوسط، مما يجعلها تظهر وكأنها شكل هندسي كبير مستخلص. بالإضافة إلى ذلك وعلى عكس العمل السابق، لم يحدد ترزي في العمل الفني الرابع والأخير نقطة محورية معينة، بل سمح لكل شكل أن يواجه اتجاه مختلف بشكل عشوائي.